Dunia berkembang, begitu juga penyakit maut

SEPERTI negara lain, Malaysia turut mengalami peristiwa menakutkan sepanjang dekad lalu dengan tersebarnya penyakit berjangkit dalam komuniti kita.

SEPERTI negara lain, Malaysia turut mengalami peristiwa menakutkan sepanjang dekad lalu dengan tersebarnya penyakit berjangkit dalam komuniti kita. Walaupun saintis sepanjang zaman mengenal kehadiran kuman, manusia hanya mula memberi perhatian selepas Louis Pasteur tampil dengan teorinya mengenai kuman dan keperluan mencuci tangan dan sanitasi. Sesungguhnya, jangkitan melalui sentuhan kekal sebagai satu perkara penting yang perlu diberi perhatian oleh masyarakat.


Selain Kementerian Kesihatan Malaysia, badan perubatan dan pengamal kesihatan profesional seluruh dunia turut menekankan kepentingan penjagaan kebersihan diri yang betul. Ia salah satu daripada langkah paling berkesan dalam mencegah penyebaran penyakit merbahaya yang banyak menjejaskan manusia. Setidak-tidaknya, pencegahan penyakit ini adalah lebih baik daripada mengubatinya.


Sejajar dengan peningkatan kes penyakit di kalangan masyarakat, kemajuan dalam bidang perubatan menyaksikan banyak vaksin dan ubat dicipta bagi mengubati beberapa penyakit terburuk yang pernah dialami dunia. Walau sebaik mana kemajuan yang kita capai dalam bidang perubatan, kuman, virus dan penyakit masih tersebar luas dalam kehidupan malah lebih ketara pada masa kini berbanding masa lalu.


Dalam era globalisasi, jumlah pelancong antarabangsa kian bertambah, justeru, lebih mudah untuk orang ramai mendapat penyakit tanpa mengalami sebarang simptom sehingga mereka pulang ke negara asal. Malaysia juga tidak terkecuali. Anda mungkin membuat kesimpulan bahawa ini sekadar satu situasi global, tetapi apakah implikasi sebenarnya kepada kita sebagai rakyat Malaysia? Satu contoh baik adalah penularan wabak Influenza A (H1N1) di Malaysia. Pada 13 Mei, seorang pelajar berusia 21 tahun pulang ke tanah air dari Newark, Amerika Syarikat dan disahkan positif dijangkiti A (H1N1) pada 15 Mei. Walaupun pada mulanya dikawal, kes yang serupa membolehkan virus terbabit mula merebak secara berleluasa dan kesannya masih dirasai hingga sekarang.


Ini menunjukkan betapa pentingnya amalan kebersihan diri yang betul seperti mencuci tangan. Kini, lazim bagi kita mula mempersoalkan keberkesanan ‘perlindungan’ yang boleh kita dapati daripada sabun antibakteria yang kurang bermutu.

Sebagai rakyat Malaysia di negara yang kian berkembang maju, kita lebih bersedia untuk mengambil langkah selanjutnya. Ini ketara apabila membabitkan perihal perlindungan kesihatan. Kita sendiri pernah melihat bagaimana produk yang sudah lama wujud di pasaran tidak berjaya meyakinkan kita mengenai tahap perlindungan sebagaimana yang kita mahukan. Globalisasi membolehkan kita mempertingkatkan taraf kehidupan. Sejajar dengan itu, perlindungan daripada penyakit yang boleh membawa maut juga perlu berubah dan bertambah efektif selaras dengan kemajuan kita.


Sabun antibakteria perlu diperkuatkan lagi dengan kemunculan teknologi perlindungan terhadap kuman. Kita sendiri pernah melihat bagaimana perlindungan kebersihan diri itu menjadi satu-satunya pertahanan terbaik dalam menghadapi penyakit ini. Kini, muncul satu seruan lantang demi menuntut mutu perlindungan kebersihan diri tertinggi di seluruh negara.


utama